Wednesday, January 5, 2011

stay-at-home-mommy


Being a stay-at-home-mommy (SAHM) is not a jobless. Saya baca blog kakak ni, dan terfikir apa yang dia katakan itu ada benarnya.

If I were a mother, one of my dream is I want to be a SAHM. Seriously, I want to take care by myself all my kids, cook for them, settle the laundry, playing with them, teaching them to read and write, joking with them and the conclusion is I want to see them to grow up!

Di Malaysia, selalunya orang akan mengatakan suri rumah itu macam jobless. Tapi di luar negara, seorang suri rumah itu dipandang tinggi dan mereka sangat-sangat dihargai. How dare you say that SAHM is a jobless? Tugas seorang suri rumah tak pernah habis ok, dan mereka sepatutnya dibayar gaji atau sekurang-kurangnya diberi penghargaan terutamanya dari suami masing-masing.

Tapi memandangkan taraf hidup di Malaysia terutamanya di KL ni sangat lah tinggi, maka isteri kena sama-sama keluar bekerja untuk mencari nafkah, dan anak-anak ditinggalkan dengan maid dan maid tu pulak belum tentu akan menjaga anak-anak kita tu dengan seikhlas hati. Tu yang timbul kes dera lah, kes pukul lah dan ada jugak kes kematian. Scary!

Don't say that SAHM is a person who is not educated. Mereka kebanyakannya sangat-sangat berpelajaran tinggi, tetapi mereka berkorban demi keluarga. How sweet. Tetapi untuk menjadi SAHM wanita harus memastikan suami mereka mampu menyara keluarga. Fine, mungkin mereka akan terlepas dari memakai beg LV, kasut Gucci atau sunglasses Coach, tapi mereka puas hati dan gembira dapat melihat dan menjaga keluarga dengan sesempurna yang boleh.

So, to all SAHM out there, I salute you, included my mother, you are the best SAHM ever and of course you are the best 'chef' for me. Hehe.


2 comments:

Anonymous said...

aku pun bermimpi nak jadi SAHM jugak dan dlm masa yang sama kalau boleh nak generate income sendiri jugak ;)

Julie Shahril said...

whooz: ye btol, setuju.kena buat bisnes dari umah.ko dh ada bisnes coklat,ok la tu..hehe