Tuesday, August 16, 2011

berhati-hati dgn bank tellers

Selepas saya baca entry Hanis Zalikha ni, tiba-tiba terus teringat pada satu kejadian, kejadian yang saya diamkan saja, rasanya memang saya diamkan, tak pernah dan tak terfikir nak cerita kat orang. Lepas baca entry dia baru saya teringat nak cerita.

Tapi bukan pasal bank tellers, pasal post office tellers. Lebih kurang la tu kan.

Tempatnya tak jauh, kat ampang park tu je. Saya keluarkan duit di pejabat pos, lepas dah dapat duit, saya terus masukkan dalam beg duit. Tak kira pun sebab masa tu orang ramai, biasa lah pejabat pos ampang park mana pernah lengang. So dengan confiden saya keluar dan merapu lah dalam ampang park tu.

Nak dijadikan cerita, dah abes merapu..saya lupa kat ofis ke kat rumah, baru saya terpikir nak kira duit yg baru keluar tadi. Kira 2-3 kali juga lah...memang kurang RM50! Masa tu duk pikir, aku ada terlebih belanja ke...rasanya tak. Saya siap asingkan duit belanja dengan duit yg baru keluarkan tadi.

Ermm...memang bukan rezeki saya lah kan..cuma terkilan juga, kenapa orang yg kira duit tu tak jujur? Tu namanya mencuri cara sopan.

Jadi lepas ni jadikan pengajaran kat diri sendiri, jangan percayakan tellers-tellers tak kira lah bank tellers ke post office tellers ke...apa-apa tellers lah. Mesin ATM tu lebih jujur dari manusia. Kalau nak keluarkan duit banyak kat kaunter, pastikan kira dulu duit tu, dan bawa kawan, jangan keluarkan duit sorang-sorang.

Ni musim-musim nak raya ni mesti ramai orang keluarkan duit dan tukar duit kat bank, so berhati-hati lah.


No comments: