Tuesday, September 27, 2011

kenapa mesti nak siram kubur dengan air?

Kenapa kalau kita pegi kubur, kita mesti siram atas kubur tu dengan air? atau pun tabur bunga-bunga atas kubur? ada setengah orang siap siram kubur dengan air mawar lagi.

Ni soalan di benak fikiran saya sejak dulu. Bila takde orang jawab, maka google lah tempat mengadu. Google kata siram or menabur bunga tu hanya adat orang melayu, just utk menampakkan yg kubur tu ada orang yg datang melawat. Maka, kalau kita tengok kubur tu semak samun, banyak lalang, macam tak terjaga..maknanya kubur tu jarang-jarang sekali orang dtg melawat.

ok.

3 comments:

bain said...

baek chikgu...

gerbera said...

siram kubur sambil siram pokok atas kubur tu sekali

j.u.l.i.e said...

bain: mcm ni la ank murid cikgu..

boboi: a'ah eh....btol jugak..