Wednesday, October 19, 2011

hati kering

Dulu-dulu, saya memang seorang yang maha sensitif, tahap lipan bara. Bila dah melalui pelbagai situasi, sifat sensitif itu masih ada cuma ada sikit kurang la kot. Saya dah letih nak terasa hati or sentap jantung, dah penat nak melalui perasaan macam tu. Orang kata, semakin kita tua, semakin usia meningkat, maka kita akan lebih cepat terasa. Tapi saya rasa saya nak tukar dan ubah pendapat itu. Saya nak jadi seorang yg berhati kering. Semakin usia meningkat, semakin kering hati ini, ekekeke.

Just joking.

Ada seorang manusia yg selalu memanggil saya 'sengal'. Saya marah sebab saya rasa perkataan sengal tu macam kasar. Dia kata, eh kasar ke perkataan sengal tu, rasa biasa jek...dah biasa sebut kalo gurau-gurau dgn kengkawan.

Ohh...yeke. Saya meneutralkan semula perasaan marah dan kecik hati tu, try to absorb cara dia bergurau, then lama-lama saya dah tak kesah dia nak panggil saya sengal 10x sehari pun sebab saya pun boleh panggil dia sengal 30x sehari. Hehehe...senang kan....buat apa nak memanjangkan perkara yang tak seberapa. Dalam persahabatan atau bercinta atau dah kawen sekali pun, kadang-kadang kita tak boleh nak mengharapkan orang ikut rentak kita. Ada masanya kita yang kena ikut rentak orang. Kena ada give and take omputih kata. Kita kena positif dan mengalah, mengalah tak bermakna kita lemah kan.

Jadi kalo saya ada terpanggil sesapa sengal, jangan terasa ye...hehehe...termasuk lah kak suzilawa, saya rasa dah banyak kali jugak saya panggil dia sengal...hahahahaha...

Saya dah tak kesah orang nak kata apa, nak fikir apa sebab hati sudah kering...kalo ada tersentap dengan kata-kata orang pun, buat-buat bodo jek. Kalau terasa ke apa ke, pujuk hati sendiri...lama-lama ok.

4 comments:

Gerb said...

Aku kalo dgn kawan2 memang tak kisah.tapi kot tetiba org aku tak berapa baik guna words tah hape2 mmg nak kena lazer balik la.

SuzieLAWAti said...

hai la cik julie...i tak kisah pon...
panggil la ape pon....
kira oke la sengal....pada di panggil BANGANG kansss....
sebab kamu pon ku panggil sengal jugaksss...hehehe

joyahsport said...

btol2...xterase..hee..

Julie Shahril said...

miza: hehe..sama ler...1 lg aku x suka kena sindir...bg aku sindiran itu pedih,lebih baik seseorg tu ckp terus terang drp menyindir..

puanlawa: sejak brkwn dgnmu...ku semakin sengal..ekekeke

joyah: ko mmg jnis happy memanjang,x pnah aku tgk ko marah...mcm mne rupa kalo ko marah ek joyah....hihi