Thursday, October 6, 2011

nenek


Arwah nenek merupakan anak tunggal, berkahwin dengan arwah datuk saya yang merupakan seorang guru, telah menunaikan haji buat kali pertama dan terakhirnya ketika saya berusia 8 tahun (kalau tak silap, lupa lah). Arwah nenek berangkat ke Mekah seorang diri, tanpa ditemani oleh sesiapa. She is a great grandmother!

Kisahnya macam ni, mula-mula nak cari orang untuk temankan dia ke Mekah, tapi takde siapa nak temankan, ada saudara tapi macam berdolak dalih je, banyak alasan macam nak mengelak dari membebankan dirinya yang takut sangat arwah nenek saya ni menyusahkan dia kat Mekah nanti. Jadi akhirnya malas nak minta tolong orang, maka dengan izin Allah SWT, arwah nenek saya pergi menunaikan haji untuk pertama kali dalam hidupnya dan juga yang terakhir baginya tanpa ada sesiapa disisi.

Di Mekah, arwah nenek saya dimasukkan ke hospital kerana diserang demam. Bayangkan lah dia survive seorang diri disana, dan sejuta terima kasih kepada TABUNG HAJI kerana menguruskan dan menjaga arwah nenek saya di sana.

Balik saja ke tanah air, tiba dilapangan terbang, arwah nenek terus memeluk kami yang mengambilnya, menitis air mata dia kerana dia hampir-hampir saja 'tak balik' dari Mekah, dan syukur usianya masih panjang ketika itu.

Arwah nenek pergi mengadap ilahi 24 tahun yg lalu kerana sakit barah.

Saya sangat rindukan dia. Sangat sangat rindu.

No comments: