Thursday, April 26, 2012

makanan untuk si kecil#1

Untuk kali pertamanya makan buah avocado macam tu je, aishh....tak sedap lah. Kalau buat jus saya suka.

Buah delima. Akhirnya, beli juga, tapi tak makan-makan sampai kena marah...."beli tapi tak makan, bawak buah tu pegi opis, makan kat opis". Orait lah, saya pun menurut titah perintah, usung buah ke opis. Buah pisang yang bertenggek kat sebelah buah delima tu saja nak cari glemer..ehehe.


Ini favorite dari dulu, kini dan selamanya. Beli yang dalam tupperware kacang campur-campur tu, tapi rasa dia tak memenuhi tekak ini. Lalu beli lah yang ada honey-honey ni. 


Susu. Dah jadi minuman harian. Brand Anmum. Semua orang keliling suruh saya minum anmum, mak saya pun. Kakak sebelah saya pun. Saya mula minum susu beberapa minggu lepas dapat tau dah pregnant. Mula-mula nak beli yang coklat, tapi husband kata, ada lah lebih baik minum yang original. Saya tak ada masalah minum susu sebab memang suka minum susu sejak dulu. Pernah try yang perisa coklat, tapi lepas tu muak, aishh...tolong la saya muak. Tapi ada 1 kotak lagi kat rumah tu yang perisa coklat. Sapa nak tukar ngan aku? aku tak suka perisa coklat. Muak.
 

Kismis. Beli masa ada pesta buku Islam di Putrajaya. Nak makan kismis ni kena selawat dulu. Bagusnya kismis ni ianya dah dibaca dengan 30 juzuk ayat Al-Quran. Banyak lagi dalam botol ni, tak termakan pulak. Kalau budak-budak sekolah makan pun bagus, baik untuk otak.

Selain dari makanan ni semua, kena jugak makan obimin dan asid folik setiap hari. Tapi aku selalu skip makan ubat waktu malam sebab terlupa. Kihkihkih.


5 comments:

liza aziz said...

julie tukar ngan kita..susu tu. hehe. tp meor pun xbagi minum yg coklat. dia suh minum yg original..jadi, kita pun minum la.. huhuu. alhamdulillah, xde la rasa muak. hehe

june said...

tips mkn buah delima. jangan share ngan org lain n jgn tggl 1 biji pon.. sbb dlm byk2 tu, ada satu yg terbaik.

Julie Shahril said...

liza: ntah kita rasa muak plak mnum yg coklat,mnum yg putih biasa tu lg ok,rasa dia plain2 je..nk tukar ke yg coklat....boleh aje...ehehehe..

june: Ooo...yeke....baru tau nih,nsib baik x share lg..thks for your info :)

AiRy said...

Salam nk tye.
kt mana ada jual buah delima isi merah?
kebykkn nya jumpa yg jenis isi putih
terima kasih

Julie Shahril said...

airy: saya beli kat pasar malam putrajaya aje...