Thursday, May 24, 2012

boleh ke minum coffee atau nescafe semasa hamil?

google

Saya adalah penggemar coffee, juga nescafe. Walaupun ada fakta mengatakan minum nescafe tak bagus tapi saya tak pasti sejauh mana kebenarannya. To be honest, kadang-kadang saya addicted pada dua minuman ni.

Semenjak pregnant, saya tak sentuh langsung nescafe, tapi kadang-kadang saya masih minum coffee untuk memenuhi permintaan hati yang teringin. Saya akan order coffee latte atau cappucino panas, bukan yang sejuk.

Untuk mengetahui lebih lanjut, saya tanya nurse di klinik masa check-up haritu. Boleh ke saya minum coffee atau teh atau nescafe semasa pregnant?

Nurse jawab, boleh tapi dengan syarat...
1) Jangan minum kerap, sesekali tak apa.
2) Jangan minum coffee atau teh atau nescafe bersama hidangan makanan (pagi, tengahri atau malam). Kalau rasa teringin sangat nak minum, minum pada waktu-waktu free yang bukan bersama hidangan makanan, maksudnya, minum pada waktu-waktu petang. 

Kenapa tak boleh minum bersama hidangan makanan?
Sebab bayi dalam kandungan memerlukan segala zat dan nutrisi daripada makanan yang ibu makan. Jika minum coffee atau teh atau nescafe bersama hidangan makanan, akan hilanglah segala zat dan kebaikan yang ada dalam makanan tersebut. Minuman seperti coffee, teh atau nescafe akan meneutralkan vitamin, zat dan segala nutrisi yang ada dalam makanan yang kita makan. Jadi sia-sia saja lah kita makan makanan yang berkhasiat.

Jadi ingat yer, kalau tiba-tiba terasa mengidam nak minum cappucino ke latte ke...minum pada waktu-waktu free contohnya waktu petang, minum air itu saja, jangan makan apa-apa.....diulangi, minum air itu saja, jangan makan apa-apa.

Dalam hati saya menjerit girang....yeayyy....

Tapi jangan minum hari-hari pulak, sekali sekala takpe..........pesan nurse. Hehehehe...

Sama juga cara makan ubat, contohnya makan obimin, asid folik atau apa-apa ubat. Makan ubat dengan air suam atau air buah tanpa gula. Jangan makan ubat bersama air susu kerana air susu akan meneutralkan ubat tersebut, jadi sia-sia je kita makan ubat, serupa macam tak payah makan. Kesian baby dalam perut kan...

Sharing is caring!
 

12 comments:

liza aziz said...

yer,,betul tu julie... kalau boleh elakkan minum air coffee or nescafe tu..sama jugak mcm air berkabonat. lagi satu bukan time pregnant je xelok minum air-air ni..time xpregnant pun... minum sekali skala xpe..jgn selalu. :-)

Rosmawani♥ said...

Bleh aje xde apa pun.. Ros masa pregnt 1st salu minum nescafe.. Mgkin atas bdan kot.. Tp insyaallah semua tu ketentuan allah... :)

Julie Shahril said...

liza: mnum coffee ada baik n buruk...,mnuman itu sndiri adalah mnuman para ilmuan masa silam seperti ibnu sina dan kopi juga merupakan mnuman Nabi, cuma x bole mnum 4-5 cawan sehari, nti boleh meningkatkn kandungan kolestrol, dan wanita hamil juga kena kurgkan kerana x baik utk baby...

ros: nescafe x sentuh lgsung, tp coffee tu kdg2 je masa teringin..sbnrnya smua mnuman berasaskn tumbuhan ada kafein, teh pun ada kafein, milo pon ada kafein sbb milo/mnuman coklat asalnya dari biji koko...

sbb tu nurse kata lebih baik awk mnum air buah....hehehehe...thats the best suggestion la...

liza aziz said...
This comment has been removed by the author.
liza aziz said...

yer..jadi xbaiknya bila kita selalu minum,,jadi addict...ada juga advise doktor jgn kerap minum air yg berkafein tinggi kerana dia akan memberi kesan pada tahap kesuburan kita..
http://drzubaidi.com/blog/?p=1620
yang mana baik kita ambil.. liza sekadar berkongsi,, bukan xboleh minum tau...boleh. tp jgn selalu. lebih senang, jgn smpai jadi addict. Benda ni sometimes mmg ikut org, tapi ada baiknya kita cegah dari awal..

Julie Shahril said...

liza: thanks liza...ingt pesan liza tu, cuma kekdg tekak ni ngengada. Dan sbnrnya tgh konpius dgn byk fakta yg tak tau mne 1 btol. Mmg dh x mnum nescafe pun...tak ingt plk bila last time mnum kopi...bila ntah. Btw, thks 4 ur advise... :D

liza aziz said...

:) sama je kita julie.. liza pun teringin gak.. time teringin tu julie pun tau camne kan..huhu. tp minum skit je la..selebihnya meor minum.. dia bising. ada sekali tu, liza beli xbgatau dia..bila dia tnya makan apa or minum apa, baru bgtau..huhu. apa-apa pun kita kena selalu beringat. tu je. :))

Unknown said...

salmey xde pantang pn bende2 makn dan minuman ni semua...asalkn halal bedal je... xde effect ape2pn pd kandungan nk masuk 4 org dah ALHAMDULILAH... semuanya ok je...sekarang tengah pregnant yg ke4..ketagih minum red bull plak...minum je...ape nk jd segala2nye ketentuan ALLAH S.W.T..

EaLy Luv OranGe... said...

Saya tgh belajar.sy nk kena siapkan thesis master by bulan 9 2013. Jadi sy terpaksa bergantung kpd nescafe tin tu utk stay mlm buat kerja. Tpi sy rase mcm sy pregnant.risaula...btul ke ok ...sy takde pilihan...

Julie Shahril said...

Ealy: confirm ke awk pregnant? kalo confirm, kena stop la mnum nescafe coz x elok utk kandungan. sesekali takpe tp better tak payah lah. saya takde tips utk org pregnant kekal bertenaga utk stay up, cuma kalo nk stay up mlm, make sure siang tu ckup rehat, enough sleep dan mnum byk air kosong, coz air kosong ada kandungan oksigen yg boleh merangsang otak dripada mengantuk. thats why kita tgk org2 cina sentiasa bawa bekal air kosong. apa yg saya pnh dgr n baca, kita mengantuk disbbkan otak kekurangan oksigen. betulkan kalo saya silap. thanks.

Unknown said...

Saye baru Jeq Kahwin Bln march so sye nk tnye blh Minum x Air Starbucks Yg chocolate ?

ShikinAtan said...
This comment has been removed by the author.