Friday, March 1, 2013

telur separuh masak

google
Ada kawan aku tanya:

Weh, macam mana ko buat telur separuh masak? Aku buat selalu terkeras.

Hah...ingat senang ke nak buat telur separuh masak? Aku pun dulu selalu gagal, sama ada terkeras atau tercair sangat. Kalau terkeras aku tak kisah, boleh je makan. Tapi kalau tercair...aku tak boleh makan. Tapi kalau terkeras tu bukan telur separuh masak lagi dah...tu telur dah masak ranum. Kalau tercair...tu telur tak masak.

Aku pun buat la eksperimen sendiri dengan bantuan google. Cara-caranya:

- masak air dulu sehingga mendidih. Air tu biar la yg boleh menenggelamkan telur tu.
- bila dah mendidih, tutup api.
- masukkan telur, tutup periuk.
- set time : 10 minit.
- dah cukup 10 minit, keluarkan telur.
- siap untuk di makan.


Senang je kan.






12 comments:

Gerb said...

Aku guna bekas nak buat telur separuh masak tu.

Julie Shahril said...

boboi: aku xde bekas tu...tu yg slalu gagal..

SuzieLAWAti said...

sekarang dah berjaya membuat telor kan...?!

Julie Shahril said...

cpl: btol3...berjaya buat...2 bijik jah...tp kecik lagik

Gerb said...

Julie, aku mmg tak tau berapa minit nk kena rendam telur tu. Mak aku ckp2 agak2 je. Apakah waktu "agak2" itu. Malas nak agak2 aku beli je bekas tu. Tapi still kena guna air panas baru masak.

PCL said...

owh senang sangat tu..., esok pg blh try masak...tq.

Anonymous said...

aku pun fail. ok, tq!

Julie Shahril said...

boboi: 'agak2' tu aku pun x reti....bila google org kata 10 minit...buat, kira jadi la juga..tp kdg2 aku slalu trlupa...terendam lama...hahahaha

pcl: ye sila la try

huz: welcome

Unknown said...

Assalamualaikum..saya dah try tips ni masak air hingga mendidih dan tutup api pastu masukkan dlm pot dan tunggu 10min..mmg jadikla

Julie Shahril said...

amira: tahniah kerana berjaya buat telur separuh msak...yeayyyyy

Unknown said...

susah betul kan

March An Nuur said...

Sy pun sdg rebus telo sparuh masak ikut tip awk nih... =_~ smuge brjaya..