Friday, August 15, 2014

fatwa#1



Saya mengaku saya cetek ilmu, banyak lagi yang perlu saya belajar, terutamanya ilmu agama. Baru-baru ini ada sesuatu telah terjadi kepada seseorang yang melibatkan rumahtangganya. Saya terkejut, terdiam, terfikir dan macam-macam perkara bermain di benar hati.

Bagi mereka yang belum berkahwin mungkin akan risau jodoh belum tiba. Saya faham perasaan itu kerana saya telah pun melaluinya. Bila sudah berkahwin, dugaan lagi hebat, biasa lah,.. seorang datang dari planet Marikh, seorang lagi datang dari planet Venus. Proses memahami hati budi dan kehendak antara satu sama lain bukan mudah. Kerana itu kena banyakkan sabar. Saya juga telah melaluinya.

Berbalik pada kes seseorang yang melibatkan rumahtangganya yang dilanda badai, dia berpesan kepada saya dan suami bahawa jangan sesekali bermain-main atau bergurau senda dengan perkataan:

- dah kawen tapi mengaku bujang
- mengaku dah bercerai walau hakikatnya isteri masih ada dirumah
- belum kawen lagi

Kerana dengan bercakap begitu walaupun hanya main-main, talak boleh jatuh.

Saya rujuk fatwa seperti gambar diatas, tidak jatuh talak jika seorang lelaki yang telah berkawen tetapi mengaku bujang, tetapi dia menanggung dosa kerana menipu.

Jangan sesekali bermain-main dengan perkataan cerai walaupun hanya nak bergurau, memang buruk lah padahnya. Hal-hal agama yang berkaitan dengan nikah kawen, cerai dan talak tidak boleh dibuat bahan gurauan, malah sebenarnya perkataan-perkataan itu sangat mengerikan dan boleh meruntuhkan rumahtangga dalam sekelip mata saja.

Kisah dari seseorang itu saya jadikan ikhtibar. Siapa sangka, senyuman yang saya lihat di wajahnya tidak pula saya nampak ada gundah dihatinya. Perkahwinan yang dibina selama 20 tahun berakhir dengan kisah duka. 20 tahun, bukan satu jangka waktu yang sekejap. 20 tahun itu lama. Peristiwa ini benar-benar membuatkan saya berhenti berfikir sejenak bahawa jodoh itu tidak selama-lamanya kekal, tetapi berusaha lah untuk mempertahankannya walau dengan apa cara sekalipun sehingga berakhirnya nafas. Kita berusaha, Allah juga yang menentukan segala-galanya.

Saya doakan dia tabah.


** Tiba-tiba teringat kata-katanya setahun yang lepas, dia pernah berkata begini kepada saya: "kawen ni senang, tapi nak mempertahankannya yang susah, betul kan julie..."

Saya angguk aje, mana lah saya tau masa tu dia sedang gundah.

Pengajaran yang sangat berharga buat saya dan suami.



1 comment:

Sal Bee Yah said...

selalu gak dengar dengar orang lelaki bergurau macam ni...tengok ramai yang dah kahwin mengaku bujang, takut plak nak kahwin