Thursday, August 7, 2014

sampul kosong

Memberi duit raya sudah menjadi satu amalan atau tradisi masyarakat Melayu Islam setiap kali tibanya syawal. Perkara ini bukan wajib tetapi tradisi. Kalau tak bagi duit raya tak berdosa, jangan takut, cuma kita akan dipandang sinis dan akan dilabelkan sebagai kedekut.

Oleh kerana tidak mahu dilabelkan sebagai kedekut, maka ada segelintir orang kita yang menghulur sampul kosong di hari raya.

Macam mana saya nak komen ni..

Macam ni lah. Masa hari raya haritu, setiap orang yang bagi duit raya pada Zhareef saya terus simpan dalam beg. Saya bukan jenis nak check berapa si polan ni bagi. Dah balik rumah, saya pun kumpulkan semua duit raya Zhareef untuk dikira. Kira punya kira, check punya check...ada sampul yang kosong, takde duit pun.

Saya senyum aje pandang husband.

Terkena jugak saya kali ni. Hehehe.

Mungkin orang tua macam kita tak kisah sangat pasal duit raya, tapi bagi budak-budak, duit raya adalah sesuatu yang menggembirakan. Dapat banyak ke, dapat sikit ke mereka tetap happy. Walaupun memberi duit raya bukan perkara wajib, tetapi anggap saja umpama kita bersedekah, semakin banyak kita bersedekah, in shaAllah semakin murah rezeki kita.

Tapi ini semua hak individu. Seperti yang saya cakap tadi, mungkin orang yang memberi sampul kosong itu tak cukup bajet, banyak masalah...jadi untuk tidak dipandang sinis dan dilabelkan sebagai kedekut, dia bagi je sampul kosong.

Nasib baik lah saya bukan jenis terus bukak sampul dan tengok berapa orang tu bagi dan Zhareef pun belum pandai nak check duit berapa dia dapat.

Hahaha.

Dan nasib baik juga saya tak ingat siapa yang bagi sampul tu...hehehehe.

Walau apa pun, saya doakan orang yang memberi sampul kosong itu dimurahkan rezeki dihari-hari mendatang. Saya tidak marah atau kecewa kalau Zhareef tak dapat duit raya, sebab kita tak boleh paksa orang bagi duit pada anak kita kan. Mungkin orang tu ada masalah yang kita tak tahu, jadi jangan mengata mereka kedekut (walaupun ada setengahnya memang agak kedekut). 

Diam aje sudah.



6 comments:

mrs.ecam said...

ermmm yeke julie...aku alhamdulillah stakat ni x pnh lg la dpt smpul kosong...lg plak ank2 aku jenis dpt wit rye trus bukak...walo aku dh pesan bukak kt umh...bdk2 kn ape tau...truja walo dpt singgit je wit rye...hee...xpela julie anggp jela org tu lupe nk isi wit rye dlm sampul tu...maklomla dh bnyk2 sampul kn...lupe mne yg dh isi mne yg blom...heeeeeeee

Sal Bee Yah said...

hehe..orang tu terlepas pandang kot..fikir positif. ;)

wan norulkhamisa said...

yeke kak, anak2 sy pun besar, mmg org bg je bkk trus...buat ibu die hangin je..sy plk jns setiap kali nk bg sampul raya kat org, mesti cek dulu, kut2 budak2 ni main2 ke keluarkan ke, atau sy sendiri tak ltk lg duit dlm tu utk pastikan duit tu ada...btul kata akak, doakan yg baik2 aje utk dia kak...

wan norulkhamisa said...

nak share satu citer..ade hamba Allah ni semua org knl dia sbgai seorg yg sgt jimat yg melampau...die suke pki pakaian yg lama dan sama, even keluar, walau pakaian tu dh 10 thn pakai, barang dapur pun ltk dlm bilik utk ajar ahli rmh berjimat, tp dia pndai cari duit, tak sangka raya tahun lps adiela dpt angpau ry dr dia sepasang anting2 emas...lps tu dh belajar xnak buruk sangka dah, sll kn doa yg baik2 utk sesiapapun walau ape jua perangai dia...Pengajaran utk kita..

julie shahril said...

rozi: mungkin la..aku pun bersangka mcm tu, aku x kesah pun sbnrnya. tapi..mslhnya benda mcm ni dh kerap berlaku kt kg aku, lagi2 masa kenduri kawen.

salbeeyah: ye, think +ve :)

lisa: akak xtau la kt tmpt lain, tp kt endau ni slalu jadi benda2 gini, kalo kenduri kawen tu byk aje org bagi sampul kosong, hihi.
sbnrnya kalo dtg kenduri kawen x bg duit bkn bedosa pon, tp tradisi kita dh jdi mcm satu kemestian, benda tu kita anggap mcm sedekah, tp kalo x bg org pndg serong, tu yg x best dan sbb tu ada org bg sampul kosong sbb xnk malu.

wan norulkhamisa said...

lar yeke, patutla...ls x pernah plk alami...itula psl , tradisi kita ni slh, dgr dlm radio, sepatutnya kenduri kawin x perlu bg ape2,yg patut bg mase ada kematian...kat trganu lagila, sape tak bg duit, jgn harap dpt doorgift...tp yg bg duit pun blm tentu dpt...(bukan mngharap sgt, tp nakla jgk)..kikih