Friday, November 28, 2014

Gangsterism

Kisah 1

Beberapa bulan lepas aku, zhareef, bapak zhareef dan seorang officemate bapak zhareef berada di satu kawasan di Cheras. Malam. Hujan tapi tak lebat. Ada urusan yang harus kami selesaikan. Kawasan itu memang crowded, jalan sempit sebab kereta parking kat tepi-tepi jalan.

Aku lalu satu lorong kecik belakang bangunan. Jalan tu one way.  Dah hampir di penghujung jalan, ada satu kereta Myvi hitam masuk. Ok, aku dah kata jalan tu one way, sepatutnya kereta Myvi hitam tu tak boleh masuk, atau kalau dia nak masuk jugak dia kena reverse balik sebab kereta aku nak keluar.

Apa yang jadi?

Driver tu bukak tingkap keluarkan tangan suruh kami berundur. Ok, aku dah berada hampir di penghujung jalan, jalau pertengahan jalan boleh maaf lagi. Kawan husband aku cakap, takpe undur je. Maka berundur la kami ke belakang sebab Myvi hitam tu tak nak mengalah.

That is gangsterism.

Kisah 2

Semalam, balik kerja aku, zhareef dan bapak zhareef pergi ke kawasan Jalan Pasar. Aku tak ingat lah which area tapi memang black area. Haha. Kalau tak kerana ada hal, takde maknanya aku nak pergi tempat macam tu. Kami menunggu seseorang. Park kereta di tempat parking yang betul dan tunggu.

Beberapa minit kemudian, orang yang kami tunggu pun sampai. Ok, kami pun nak gerak balik. Tiba-tiba datang seorang minah India mintak bayar duit parking rm3. Dengan muka tak bersalahnya dia suruh bayar. Husband aku pun pertikaikan balik, apa pulak nak bayar-bayar parking ni? Kalau hari siang logik la, ni dah malam. Minah India tu tak puas hati, terus nak melenting. Husband aku malas nak layan, start enjin terus blah. India tu terus bebel sorang-sorang sambil mata dia merenung tajam.

That is gangsterism.

Apa lah sangat bayar parking rm3 tu, tapi untuk apa nak meng 'kaya'kan gangster? Minah India tu berani melenting macam tu sebab ada geng-geng dia yang duk perhati kat kawasan tu. 

Sapa penah tonton filem KL Gangster? Filem itu sebenarnya memang ada realitinya. Kehidupan macam itu memang wujud. Seorang ketua akan jaga satu kawasan, ada kuli-kuli dia akan buat kerja. Salah satu kerja kuli dia yang macam minah India tu lah, paw orang suruh bayar duit parking, seolah-olah kawasan parking tu tanah dia.

Aku jadi takut bila memikirkan masalah gangster ni. Aku perhatikan kawasan sekeliling, memang menakutkan untuk membesarkan anak. Syukur lah aku tidak tinggal di kawasan sebegitu.

Aku tanya husband aku, sampai bila gangster-gangster kat KL ni nak dibiarkan macam ni? takde satu tindakan ke yang perlu dibuat?

Polis?

Entah. Susah nak cakap. Sebenarnya sensitif nak cakap. Tak payah cakap lah.





4 comments:

SalbiahM said...

betul tu julie..memang ada istilah 'kawasan aku', tu yang diorang berani datang mintak duit parking dan sebagainya...inilah KL, gangster di mana-mana.

cinta said...

Betul. x payah cakap. Boleh faham.

Nanti kena senngattt..

hik3 (terketawa w/pun xklakar).

Syed said...

Kalau saya, saya pun undur je.
Especially bila ada family/friends in the car.

Julie Shahril said...

en.syed: yup, better berundur jgn melawan sgt..bahaya.