Monday, July 31, 2017

Ujian mental

Semalam Dr. Suriyakhatun share satu post di fb mengenai ujian mental yang dilakukan oleh Public Health of Malaysia. Aku tergerak hati nak buat. Ujian ini boleh dibuat secara online tapi kuota untuk online sehari terhad kepada 10,000 orang sahaja. Nasib aku baik semalam sebab sempat buat, kalau dah cukup kuota boleh buat secara manual.

Selama ni kita selalu menitik beratkan kesihatan fizikal, tetapi berapa ramai yang mengambil kisah pasal kesihatan mental? Sebenarnya ramai dikalangan kita yang ada masalah mental tapi kita tak sedar. Masalah mental bukan beerti kita gila. Kalau kita mengalami stress melampau, itu dah dikira mental kita tak sihat sebenarnya.

Dalam ujian ini, kita kena jawab beberapa soalan mudah. Walaupun mudah tapi ianya berkait dengan mental kita.

Keputusan ujian ini akan dihantar melalui email. Dan dibawah ini adalah keputusan ujian yang aku buat.


 Ini aku baru print screen tadi, kuota dah penuh. Semalam kuota ada lagi


 Keputusan: Semua normal
hahaa..

Disarankan buat ujian ini setiap 6 bulan (jika perlu)
Untuk orang macam aku yang hari-hari melayan kerenah anak, yang selalu stress...rasanya memang perlu buat ujian ini setiap 6 bulan..
kahkahkahkah...


Aku ingat tahap stress aku tinggi, rupanya normal. Lega juga lah. Tahap kemurungan dan kebimbangan aku juga normal. Hahaaa...kiranya aku bukan berada ditahap stress yang tak dapat dikawal.

Ramai tau yang mengalami stress, kemurungan dan kebimbangan (keletihan) sampai tak boleh kawal...tapi mereka tak sedar yang mental mereka tak sihat. Sekali lagi aku ulangi, mental tak sihat bukan beerti kita gila, yang sampai tahap gila tu bila ianya dah tak terkawal dan teruk sangat. Sebelum jadi teruk, kita check dulu.


3 comments:

cinta said...

Ooooo... baru tau ada ni. Tq utk info. Nk buat juga.

Kay said...

Ni aku punya:

http://kehelan81.blogspot.my/2017/02/tidak-normal.html

whooz said...

haaa nak cuba!