Monday, August 19, 2019

Body shaming



Pic google


Aku selalu jer kena body shaming ni.

Actually body shaming is not good. Selalunya kalau kena body shaming, aku sengih-sengih je lah, walaupun dalam hati ni rasa ringan je mulut nak balas balik. Tapi kejadian minggu lepas di ofis membuatkan aku nak tergelak. Nak marah pun ada.

Aku di pantry. Ada sorang colleague bersama aku masa tu. Hanya berdua. Borak-borak pasal tudung. Tiba-tiba masuk sorang kakak yang tak rapat pun, bertegur sapa pun setahun sekali sebab lain department. Masuk-masuk je pantry terus dia cakap macam ni:

"Apasal aku tengok badan korang berdua ni dah nak sama saiz je.."

Aku rasa macam ada halilintar melintas terkena telinga, berdesing. Panas. Tapi macam biasa, cool, pretent to be cool. Aku cuma jawab:

"Jangan cakap macam tu kak, sensitif kak.."

Akak tu sambung lagi..

"Ye la dulu korang (merujuk kepada aku dan colleague aku) kurus, slim, comel"

Kali ni aku buat-buat pekak je. Tapi colleague aku pulak buka mulut.

"Akak ni memang mulut tak boleh tutup ke? Body shaming orang tak bagus tau. Saya tak pernah pun tegur orang kurus ke, gemuk ke, lawa ke, tak lawa ke, hodoh ke, cantik ke....tak pernah ok, tak pernah!"

Macam drama siot, kehkehkehkeh.

And yes, kakak tu terkedu sekejap. Dalam hati aku melompat-lompat suka. Padan muka ko kak. Dalam hati je la aku mampu gelakkan.

Colleague aku ni agaknya dah selalu jugak kena body shaming, sebab tu dia tak mampu bersabar lagi.

So, guys, jaga mulut, jaga lidah. Tak kelakar pun tegur bentuk fizikal orang. Aku tak kisah kalau yang menegur tu kawan rapat aku, kawan yang hari-hari bergurau kasar, i dont mind. Tapi kalau orang yang jarang jumpa, sekali jumpa nak compare badan orang, nak bezakan bentuk badan sekarang dengan 10 tahun lepas, aku rasa macam tak adil. 

And for your info, body shaming is part of bullying. Dia umpama macam budak-budak sekolah yang suka mengejek kawan dia hitam. Tapi tu budak sekolah, akal pendek lagi. Yang dah dewasa ni pun ramai jer pendek akal menegur benda yang tak perlu ditegur pun.


Dan satu lagi...

Hanya mak je boleh body shaming anak dia. 

"Apasal ko masa kecik gemuk sangat Zhareef?" Hahaha.

Pastu Zhareef pernah cakap macam ni:

"Mama, kenapa mama ni macam makcik?"


Pedih telinga aku dengar. Nasib baik ko anak aku...hihi


Throwback masa holiday kat Bali. Rindu Bali...
Jenuh masa ni kena dukung Zhareef kalau dia buat perangai..
bukan senang nak amek gambar dgn dia masa ni
Dah la GEMOK...hehe



Last but not least..

Gemuk atau kurus, tinggi atau rendah, hitam atau putih...apa saja bentuk fizikal seseorang itu is none of our business. Yang penting, kita tak pernah susahkan hidup orang lain.



4 comments:

ewanthology said...

niat sekadar nk bergurau tapi tanpa sedar mengguris perasaan.

Kay said...

berdesing telinga

Kay said...

berdesing telinga

Julie Shahril said...

ewanthology : better jgn jadikan fizikal seseorg sbg bahan gurauan, mmg pasti org akan terguris

Kay : Panas dgr, tapi aku dah biasa :D