Wednesday, June 10, 2009

Life is beautiful


Have you ever feel that you are lost? You've nothing on your mind, the simple word is no feeling. You do not know what should to do, where to go and nobody's sit beside you, try to hear the word by word from your mouth and you don't have someone to be your shoulder to cry on. You are alone.

When we were a child, we think that life is so wonderful and full of happiness. We play with friends, fight with sister or brother, go to school, sport, camping, we laugh loudly and we always think that we don't have any problems and we were never thinking how to solve the problem. If we have any problem or big trouble, we just go to see a teacher or our parents and put all the problems to them. We will say:

"Mak...mcm mana nk buat ni..."
"Cikgu...saya tak reti nk buat ni mcm mana..."
"Abah..tlg bukakkan tudung botol ni...ketat la.."

Those are an example if we have a problem and we just ask them (mak or cikgu or abah) and they will help us to solve it. Life is so simple. I like to be a child and if I have a magic power, I will use it to return back to my previous life. I miss my childhood.

Sometimes I feel I am lost. Sometimes I feel I am happy. Actually I don't know what I feel. I feel nothing. Agak-agak sapa-sapa yg baca entry ni pening tak dengan ayat aku ni? Hopefully you understand what I try to explain. I always ask myself, what I want in my life? and I will take a pen or pencil and write on a piece of paper a list of things what I want. There are:

1)I want to be an engineer - yes, I am an engineer.
2)I want to be a rich - not yet because my monthly and yearly income is not suitable to say that I am a rich. Tak cukup duit ada la.
3)I want a boyfriend - ermm...no komen.
4)I want a car - yes, I have my cute Myvi.
5)I want my own family - not yet, belum ada jodoh nak wujudkan family sendiri.
6)I want the happiness - this is hard to find it, we can't buy the happiness with money. Happiness is a valuable thing.
7)I want friends - Friends are come and go. They are never stay with us forever. Mereka akan pergi utk mencari haluan hidupnya sendiri dan kita tidak ada hak utk menghalang.
8)I want to go to Mekah - yes, this is my dream and one sweet day (dgn izin Allah) saya akan berusaha utk jejakkan kaki ke sana.

Memang kita tak pernah puas dengan apa yg kita dapat. Sebenarnya jiwa kita yang kosong kerana kita tak pernah berusaha untuk memenuhkannya dengan sesuatu yg lebih bernilai daripada harta benda dan wang ringgit. Kita jarang berfikir untuk kembali berdoa kepada yang maha Esa. Bila kita melupakan Allah, Allah juga akan melupakan kita dan bila Allah melupakan kita, sebab itu jiwa kita kosong. Saya manusia yg banyak melakukan kesilapan dan sering alpa dengan nikmat dunia sehingga terlupa untuk mengucap syukur betapa hidup ini amat bermakna jika kita tahu menilai harganya. Sebab itu kadang-kadang kita rasa hidup ini tiada makna dan kita seolah-olah hilang arah dan tak tahu apa yang patut kita buat. Perasaan kita kosong, jiwa kosong dan kita kadang-kadang terasa macam kita tak punya apa-apa perasaan.

When I said I miss my childhood, saya mula menghargai detik-detik waktu yang ada ketika ini. Dulu di masa saya kanak-kanak, saya tak pernah terfikir bahawa zaman kanak-kanak itu sangat indah. Begitu juga bila saya remaja. Saya tak terfikir atau jarang nak fikir bahawa zaman remaja itu hanya datang sekali dalam hidup. Bila dewasa dan usia pun meningkat barulah saya menyesali kerana tak menggunakan masa remaja yang ada dulu untuk membaiki diri ini. Sebab itu saya kata, if I have a magic power, I will use it to return back to my previous life.

Jadi saya sedang berusaha untuk menghargai masa yang ada ketika ini. Saya tidak tahu berapa lama lagi tempoh Allah mengizinkan saya menumpang hidup di atas dunia ini. Tetapi saya cuba untuk belajar menjadi seorang yang sangat-sangat redha dan pasrah. Ianya memerlukan kekuatan mental yang sangat kental. I know I can do it. InsyaAllah.

No comments: