Thursday, June 21, 2012

kejang kaki


Aku selalu terjaga diwaktu-waktu tertentu ditengah malam dan kena kekejangan kaki. Masa tu punya la sakit Allah saja yang tau. Apa yang aku buat ialah dengan menegakkan kaki setegak-tegaknya supaya rasa kejang tu hilang, kalau bengkokkan kaki memang lagi bertambah-tambah sakit dan rasa nak meraung.

Kekejangan kaki biasa terjadi kepada orang mengandung....kata nurse. Itu semua disebabkan oleh kekurangan kalsium. Kalau boleh minumlah susu 2 atau 3 kali sehari. Elakkan ambil pil kalsium, lebih baik minum susu kerana susu adalah bahan semulajadi yang lebih mudah diserap oleh badan berbanding pil kalsium yang ada bahan kimia tambahan.

Melalui bacaan, ini yang aku dapat:
Cemana nak elak kan kaki kejang???

Buat senaman meregang sebelum tidur. Regangkan otot betis anda beberapa kali (seperti yang digambarkan di atas) sebelum anda tidur dapat membantu mengelakkan kekejangan pada waktu malam. 
- Tak pernah buat pun

Jangan berdiri untuk jangka masa yang lama atau duduk dengan kaki tersilang.
- Yang ni memang selalu buat :)

Putarkan buku lali dan gerak-gerakkan jari kaki apabila anda duduk, di tempat kerja, pada waktu makan malam, atau semasa menonton TV. 
- Putar buku lali tak pernah, cuma urut-urut kaki tu biasa

Makan makanan kaya dengan kalsium. Jika anda benar-benar ada masalah dengan kekejangan betis, tanya doktor anda mengenai pengambilan kalsium tambahan. (Tetapi elakkan mengambil kalsium dengan dolomit atau serbuk tulang; ini biasanya mengandungi plumbum, yang boleh diserap melalui plasenta dan memudaratkan bayi anda.) 
- Ya..ya dah tanya doktor, doktor suruh minum susu banyak-banyak dan elakkan ambil pil kalsium.

Elakkan minuman bergas, ia mengandungi banyak fosforus
 - Tak pernah sentuh langsung minuman bergas sejak pregnant.

No comments: