Monday, December 9, 2013

Keyboard Warrior

Aku akui sekarang ramai keyboard warrior terutamanya di Facebook. Mereka suka menghentam orang lain sesuka hati tanpa memikirkan perasaan orang yang kena hentam tu. Tak salah nak memberi pendapat, tapi cuba la belajar menggunakan kata-kata yang tak menyinggung perasaan orang.

Lazimnya mereka ini hanya berani di alam maya, tetapi tak berani pulak bila berjumpa di luar. Sebab itu mereka di gelar sebagai Keyboard Warrior. Dari pengalaman aku sendiri, ada juga kawan-kawan yang aku kenali suka menghentam orang di facebook. 

Kawan-kawan aku ni, kalau jumpa di luar, ok pulak. Tapi dalam facebook, jari tu gatal nak tulis benda yang menyakitkan hati orang. Jadi, kalau ada masa lapang nanti, aku rasa aku nak buat 'pembersihan' sikit dalam friendlist aku tu. Yang mana busuk tu aku nak buang. Bak kata husband aku, tak luak pun takde kawan macam tu di facebook.

Nak upload apa-apa gambar sekarang ni kena pikir 14 kali sebab adanya keyboard-keyboard warrior ni lah. Dulu masa tengah hot pasal politik, memang ramai keyboard warrior wujud. Mereka wujud berbayar atau free sesaja takde kerja cari dosa dalam internet.

Keyboard warrior ni, suka hentam orang, tapi bila orang hentam dia balik, pandai pulak touching. Hahaha.

Nampak tak apa Mark Zuckerberg dah buat pada dunia. Dia cipta Facebook, kita gunapakai media sosial ini untuk buat dosa. Guna lah ke arah kebaikan. Bukan di facebook saja, di Instagram pun sama. Di blog pun. Di mana-mana saja lah. 

 
Satu lagi aku nak cakap, kalau ada kesilapan-kesilapan yang orang tulis atau share di facebook, nak tegur tu sila lah pm, bukan tinggalkan komen seantero alam boleh baca. Jaga aib orang, in sha Allah, Allah jaga aib kita.









4 comments:

SuzieLAWAti said...

lagi satu.. kalau ade orang post di fb ke twitter ke.. instaG ke.. mana2 laman sosial lah kan...

sepatutnya jangan lah sampai menyampai kan pada orang yerbabit yang menyebab kan .. permusuhan .. terputus silaturrahim... sentap menyentap berlaku...

contoh malam tadi punya rancangan 3R ..

berkisar tentang kakitangan tak puas hati pasal bos... twitter kat wall.. kemudian datang orang ke tiga... re twit pada bos yang menyebab kan ..dia di marahi oleh bos beliau...

(jangan jadi batu api...)..periuk nasi orang jangan di letak pasir...

*siyesly kalau tak percaya buleh ulang tengok 3R mlm tadi ...

sebab ini bukan cerita rekaan.... sekian...

--panjang pulak... skema lak tu..--

hahahahaaa

Julie Shahril said...

cpl: pjgnya karangan....hikhikhik. biar lah mereka2 tu..mungkin mereka bahagia dgn cara begitu. kita diam2 suda...anggap je apa yg berlaku tu pengajaran dan dari situ kita boleh tgk sapa yg bole percaya dan sapa yg tak bole percaya. experiences can make us a better person...lepas ni nk meroyan, lepaskan kat wasap aje...bior kita2 aje dengo...hehehe...

cinta said...

setuju!

t.a.t.a said...

itu la antara sebabnya aku cuma ada blog sahaja. aku tiada empunya FB, IG, twitter. kurang messy aku nak baca wall- wall orang ni.