Monday, September 28, 2015

Speech Delay : Bahagian 1

Orang yang ada anak akan merasai perasaan ini:

Bila anak pandai bercakap!

Dua tiga patah perkataan pun jadi lah, at least dia boleh sebut mama, papa, ibu, ayah, umi, abi....dan yang sewaktu dengannya.

Tetapi, setiap anak berbeza perkembangan dan tingkah lakunya. Setiap anak juga berbeza dugaannya.

Dugaan yang aku dapat ialah bila anak lambat bercakap.

Speech delay!

Perkembangan badan....kusssss..smangat, takde masalah, hihi. Sehingga kini berat badan dia tak pernah turun, cuma dia semakin meninggi, sebab itu dia nampak kurus dan slim. Dari segi kesihatan, alhamdulillah, dah jarang-jarang kena sakit, mungkin sebab antibodi dia dah kuat berbanding dulu.

Bercakap mengenai speech delay, aku kena buat baaaaaaanyak appointment dengan pihak hospital untuk mengatasi masalah ini, disamping untuk tahu juga apa masalah sebenar seseorang kanak-kanak yang menghadapi masalah lambat bercakap.

1. Appointment dengan Speech Therapy
2. Appointment dengan Audiology
2. Appointment dengan ENT

Setiap appointment mengambil masa berbulan-bulan, maklumlah kena tunggu giliran dan waktu free pakar-pakar untuk melayan kita, kena beratur yer. Tapi demi untuk anak, aku redha saja lah. Maka, banyak lah cuti aku tergadai dek memenuhi rutin appointment ni.

For you son, i'll do anything!!  ecehhh..

Kenapa banyak sangat appointment kena buat? Kata ada masalah speech delay je, apasal pulak sampai kena pegi audiology dan ENT?

Begini..

Kanak-kanak yang mengalami masalah speech delay ada kemungkinan mengalami masalah pendengaran. Masalah pendengaran ini bukan bermakna kanak-kanak itu pekak, jangan salah faham. Jangan terkejut terus meroyan pulak. Macam ni lah, aku cerita step by step kronologi kisahnya.

1. Speech Therapy

Mula-mula, aku berjumpa dulu dengan speech therapist di Hospital Putrajaya. Aku lupa pulak apa nama doktor tu, doktor perempuan. Masa berjumpa, dia suruh dudukkan Zhareef betul-betul sebelah dia supaya senang dia nak berkomunikasi dengan Zhareef. Lucky me haritu Zhareef tak meragam, aku risau juga takut dia mengamuk.

Doktor start berbual dengan dia, tanya dia macam-macam, dan seperti biasa Zhareef bagi response tetapi dalam bahasa dia lah, hehe. Sambil-sambil tu doktor banyak bertanya soalan pada aku dan husband.

Antara soalannya:
- Berapa patah perkataan yang Zhareef boleh sebut?
- Dia minta aku list kan setiap perkataan itu.
- Berapa kerap kami berkomunikasi dengan Zhareef sehari?
- Apa aktiviti yang selalu dibuat dirumah?
- Cara bermain macam mana?

Soalan lain, aku lupa.

Then, tiba-tiba doktor semak buku check-up Zhareef lalu keluar lah soalan ini:

"Puan pernah bawa dia buat ujian pendengaran tak? Sebab saya tengok dalam buku ni, anak puan pernah fail ujian pendengaran."

Gulpp.

"Pernah doktor, tapi fail, dan lepas tu tak penah buat lagi".. aku jawab.

Dan dari situ doktor detect something.

"Macam ni, puan kena bawa semula anak puan buat ujian pendengaran. Ujian ini bukan bermakna anak puan tak boleh mendengar, tapi kita nak check tahap frekuensi pendengaran tu, kadang-kadang ada setengah kanak-kanak tak boleh mendengar frekuensi bunyi yang terlalu perlahan"

Bla, bla, bla.....banyak lagi doktor tu cakap, aku tak ingat.

Doktor itu cuba penggil nama Zhareef dengan nada suara perlahan, dan alhamdulillah Zhareef response, tapi aku tetap juga kena buat appointment dengan pihak audiologi. Pheww. Redha aje lah dengan prosedur pihak hospital.

2. Audiologi

Seperti yang dijanjikan dalam buku appointment, aku pergi pulak ke department Audiology untuk buat ujian pendengaran. Ada satu lagi masalah baru, ujian tak boleh dilakukan kerana dalam telinga Zhareef ada banyak tahi telinga (bahagian dalam yang memang tak dapat nak korek tahi telinga), dan di gegendang telinganya ada air. Jadi, ujian tak boleh dibuat.

"Kalau buat ujian pun memang sah-sah fail" kata doktor.

Maka, doktor suruh aku buat appointment dengan ENT pulak untuk buang tahi telinga. Phewww. Lepas buang tahi telinga, baru buat appointment baru dengan Audiology.

3. ENT (Ear, Nose & Throat)

Seperti yang dijanjikan, aku pergi semula ke hospital, dah siap register bagai, terus tunggu giliran di ENT department. Masuk je dalam bilik, doktor masukkan kamera dalam lubang telinga dia, boleh tengok direct kat skrin besar apa yang ada dalam telinga budak ni. Alhamdulillah juga masa ni Zhareef tak mengamuk.

Doktor keluarkan seketol tahi telinga dari telinga kanannya. Terkejut aku tengok tahi telinga dia..hahaha. Memang banyak lah. Dan aku rasa mungkin itu salah satu faktor kanak-kanak tak dapat mendengar frekuensi bunyi yang halus dan perlahan.

"Dekat gegendang telinga dia ada air, air tu kalau dibiarkan takut kena infection, bahaya. Jadi, anak puan kena makan ubat selesema untuk keringkan air dalam telinga tu. Ubat ni kena makan non-stop selama 1 bulan. Nanti lepas 1 bulan, kita check semula telinga dia, kalau air tu masih ada, kita terpaksa buat lubang sikit untuk keluarkan air"

Fuhhh...buat lubang? Ngeri pulak aku dengar.

Maka, pihak hospital bekalkan beberapa botol ubat untuk Zhareef makan setiap hari, bertabahlah dia kena telan ubat. Terpaksa lah sayang, demi nak sihat dan baik pulih kesihatan telinga tu.

Dah setel segala kat ENT, buat semula appointment dengan audiology untuk ujian pendengaran. Lepas tu, baru berjumpa semula dengan Speech Therapist.

Haa, nampak tak liku-liku kehidupan yang kami tempuhi bersama, hehe.

Dibawah ini aku senaraikan perkataan-perkataan yang Zhareef kenal dan boleh sebut dengan pelat-pelat dia.

 kategori binatang

 kategori makanan

lain-lain..


Itu lah antara rentetan permasalahan anak aku, alhamdulillah, lepas dah melalui appointment demi appointment, ada sedikit peningkatan dalam jumlah perkataan yang Zhareef boleh sebut. Senarai perkataan diatas itu adalah yang terkini, kalau sebelum ni lagi sikit perkataan yang dia boleh sebut.

At least ada improvement kan, itu pun dah cukup membanggakan aku. Moga-moga lepas ni dia lebih banyak belajar perkataan-perkataan baru.

Next time aku kongsikan apa yang speech therapist ajar untuk membina ayat kepada kanak-kanak.



Note: Untuk makluman, Zhareef adalah seorang yg suka bercakap, tapi percakapannya adalah dalam bahasa dia yang kadangkala amat sukar aku fahami, hehe.



4 comments:

SuzieLAWAti said...

no worries my dear...

abang irfan kan lambat bercakap juga...

umur 4 tahun baru dia pandai cakap lurus....

tapi bila bercakap...

ayat yang keluar

1) itu cuma buku.

2) makan dalam pinggan...

3) umi sedang marah....

lain2 tak ingat....

InShaaAllah... anak tak pape....

(skema tak kali ni... aku komen blog ko...) ... hahahahaa

tapi kan.. tu lah... ade je orang meroyan ke ape klu tgok anak tak macam anak orang laen...

kipidup ... dongibab... ok... :)

Julie Shahril said...

cpl: tak lah risau sgt...tp risau lah juga...hikhik. Actually, pihak klinik yg mula2 sarankan jumpa pakar kat hosp, diaorg takut zhareef ada mslh, so kita ikut jela, benda baik...bkn kena bayor pon, free aje...hehehe, at least kita pon dpt blaja something dari pakar2 tu smua, dan dpt la share dgn org lain yg ada masalah yg sama.

kita tau knp ayat abg irfan skema mcm tu...doktor pakar pon ada ajar cara berckp mcm tu tau...hahaha..ok apa, berckp bahasa melayu standard, bkn bahasa pasar.


oh ya, komen kamu sangat skema suzilawati!

teratak kasih said...

anak sya bru td p audio..graf x berapa cantik dpt bacaan 30 sedangkn normal 20.����doc kata mgkin cz anak batuk..boleh dengar tp bila bunyi slow x berapa nk dengar..risauuu...harap nex nnti ada improve

Shop With Me said...

Good info, semoga dipermudahkan semua urusan, untuk baby Zhareef moga sihat & ceria selalu.