Thursday, February 18, 2016

Hati



 image: google

Kuasa media sosial seperti facebook memang dasyat. Di facebook, kita boleh tengok macam-macam gambar. Gambar orang pergi bercuti, gambar makanan, gambar anak-anak....dan segala apa saja gambar yang orang ramai share. 

Tapi, ada satu artikel yang entah siapa penulisnya aku pun tak tahu. Pesanan si penulis jika dibaca dari sudut positif, ada betulnya. Antara pesannya:

"Sembunyikanlah kegembiraan kita, kerana mungkin ada yang sedang berduka"

"Sembunyikanlah kekayaan kita, kerana mungkin ada yang papa kedana"

"Sembunyikanlah  kesihatan kita, kerana mungkin ada yang sedang sakit"

"Sembunyikanlah kejayaan kita, kerana mungkin ada yang merana"

"Sesungguhnya perbuatan merendah diri dan tidak menunjuk-nunjuk itu amalam yang mulia. Yang lepas itu biarkan ia berlalu. Marilah sama-sama berusaha kearah kebaikan"


Seringkali aku dengar rungutan dan ayat-ayat berbaur 'cemburu' bila ada orang upload gambar makanan sedap-sedap atau gambar orang pergi bercuti ke satu tempat yang indah...ayatnya berbunyi seperti ini:

"Nak menunjuk lah tu...pegi jalan-jalan sana sini, tau lah banyak duit"

"Macam dia sorang ada anak, sikit-sikit upload gambar anak, sikit-sikit letak gambar anak"

"Tunjuk gambar makan kat tempat mahal, macam dia sorang ada duit...macam dia sorang yang mampu"


Aku selalu dengar dan terbaca komen-komen berbaur seperti itu. Dari kenyataan diatas, ada sorang hamba Allah pulak memberi kenyataan balas, yang mana aku rasa aku setuju dengan beliau.

"Sebenarnya orang kita ni ramai ada penyakit 'hati'. Sebelum nak kata orang lain menunjuk-nunjuk atau berlagak, sila baiki hati masing-masing. Kalau semua gambar yang diupload dimedia sosial dikategorikan sebagai riak dan menunjuk-nunjuk, habis tu apa fungsi media sosial itu sebenarnya? Jika begitu, padam saja akaun facebook anda, tak payah nak ber-facebook"

Apa niat seseorang semasa dia berkongsi gambar bukan masalah kita sebenarnya, jika dia nak riak atau nak menunjuk-nunjuk, itu urusan dia dengan Allah. Pada aku, aku lagi suka tengok gambar-gambar orang lain yang pergi bercuti, atau pergi makan....sekurang-kurangnya kita dapat merasai kegembiraan itu dan dapat bersama-sama berkongsi info tentang sesuatu perkara.

Contoh 1, ada kawan pergi melancong ke Europe. Setidak-tidaknya kita boleh tanya dia tips-tips nak ke sana, apa persediaan, apa kelengkapan dan berapa banyak kos yang perlu disediakan. Kalau kau selalu fikir negatif pasal orang, memang sampai bila-bila lah kau akan sentiasa negatif dan suka berprasangka buruk pada orang. Padahal niat orang tu hanya nak berkongsi, tapi disalah erti nak menunjuk.

Contoh2, ada kawan upload gambar makanan yang nampak menyelerakan. Dari sudut positifnya, kita boleh mintak pendapat dia sedap tak makanan tu, harga berpatutan tak, highly recommended or not, lokasi dimana. Kalau orang yang negatif, akan terus berkata-kata...nak riak, nak menunjuk-nunjuk atau berlagak.

Sebenarnya kau ada masalah HATI.

Pengalaman aku pula, pernah lah aku terbaca status seseorang di FB pasal anak. Dia komplen pasal orang duk upload gambar anak macam dia sorang ada anak. Masa tu, dia ni belum ada anak lagi, tapi dah berkahwin lah. Lepas baca status dia yang macam tu, aku agak sentap juga lah, tapi aku biarkan aje. Nak dijadikan cerita, Allah bagi dia rezeki seorang cahayamata yang comel. Lepas ada anak, hahh ambik kau...dia pulak duk upload gambar anak, duk cerita pasal anak. Hari-hari duk mengomel pasal anak dia.

Kihkihkih...aku ketawa sorang-sorang. Kesimpulan, jangan mengata orang, nanti terkena kat batang hidung sendiri, baru tahu.

Berpesan-pesan itu tak salah, at least kita sentiasa beringat dan muhasabah diri. Fungsi FB dan IG itu memang untuk kita berkongsi gambar dan apa saja yang baik, jangan mudah sangat nak tuduh orang yang bukan-bukan. Sebab tu lah sekarang ni, aku sedang cuba menjauhi mereka-mereka yang negatif. Tak payah jadi kawan pun takpe.

Dan tiba-tiba aku terfikir, habis tu...yang blogger-blogger duk share kisah diaorang travel sana sini tu....menunjuk-nunjuk ke?


Sila lah bersihkan HATI anda. Berlapang dadalah dalam memberi atau menerima pendapat.




4 comments:

cinta said...

Setuju!

Kay said...

Hehehe... aku ada sorang kawan... eh kang ngumpat plak...

tapi apa2 pun mmg berbalik kpd hati kita... bayangkan sendiri kita ni letak gmbo happy2 sedih2 makan2 kita nak menunjuk ke apa? kalau kita sendiri rasa kita bukan nak menunjuk pun so macam tu jugak la org lain yg bubuh gambar lg best tu bukannya niat nak menunjuk... pikir baik2 sudah, kita nak org pikir baik pasal kita, tapi kita kedekut nak pikir baik pasal orang... pelik sungguh...



Daddy Ziyyad said...

Its all back to NIAT.
Dan dlm buat apa jua,ingatlah utk bersederhana...jangan melampaui batas.

Aku Penghibur said...

agree dengan post nie !!

Jom vote blog acik di MSMW 2016 : Cara mengundi di sini