Thursday, June 21, 2018

Singapore Street, Seremban.

Haritu pergi Singapore Street, bukan di Singapore tapi di Seremban. Apa yang ada di Singapore Street ni?

Ada deretan kedai-kedai lama dan menjual barang-barang lama. Aku kan obses sikit dengan barang-barang lama. Aku dah lama tahu kewujudan Singapore Street ni tapi takde kesempatan nak pergi.

Jalan disini sempit, tak ramai orang nak datang sini aku rasa kecuali kalau mereka nak cari barang-barang lama dan rare.





Kat sini ada 2-3 kedai yang menjual pinggan mangkuk jenis lama-lama dan periuk. Ada 1 kedai yang aku perasan, kita boleh tempah periuk (custom made) mengikut kita punya requirement.

 Periuk ayan 

 Pinggan ayan

 Pinggan makan/lauk bunga kangkung
pinggan zaman kita makan rumah atok nenek dulu-dulu

 Mug ayan / enamel mug bertutup

 Ini kedai menjual barang stationary, jual borong

 Lorong jalan kaki disalah sebuah kedai
klasik kan

I found terompah, rm9 only.
yes, aku beli!

Sebenarnya tujuan aku ke sini nak mencari satu barang iaitu British Army Clasp Knife. Mesti ramai tak tahu apa benda tu. 

 Image from ebay

Ini lah bendanya. Sejenis pisau serbaguna, boleh buka penutup botol dan tin. Benda ni abah aku punya, hanya British army je yang ada benda ni. Nak dijadikan cerita, setelah berpuluh tahun pisau ni duduk dalam rumah parent aku kat kampung, tiba-tiba hilang. 

Puas mak aku mencari merata tempat tapi tak jumpa. Abah aku dah mengamuk sebab barang dia hilang. Pisau ni takde jual kat Malaysia, tapi aku saja je cuba cari kat Singapore Street kot-kot jumpa. Tapi hampeh memang tak ada.

Google punya google, ada jual kat ebay. Seller kat US. Ok, fine!

Susah juga benda rare kalau hilang memang pening nak cari ganti.


1 comment:

Ju@Lucky^Mummy said...

Menarik pulak air pinggan mangkuk tu.. haaa ni kena pegi nih..